Het lijkt alsof we door techniek steeds onpersoonlijker worden. In plaats van een gesprek stuurt men tegenwoordig liever een Whatsapp. Maar dit is niet perse een reden om te denken dat het nu allemaal mis gaat. Tijdens de ronde tafel bij MCPR in hartje Amsterdam bespraken zes ondernemers hun visie op de toekomst zoals die er door nieuwe ICT ontwikkelingen uit zou kunnen zien.
Persoonlijk
Persoonlijke aandacht en communicatie is nu juist de spil van huidige bedrijfsvoering. Juist door dat men zo op de techniek en online communicatie gericht is, kan men zich onderscheiden in de persoonlijke aanpak. Alle deelnemers van deze ronde tafel wijzen op het belang van persoonlijk contact en werken mét de klant in plaats van voor de klant. De enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door op zoek te gaan naar de klant. Jeroen van Oosterom, commercieel manager bij Mirage ICT Services: “Zonder dat directe contact bouw ik niet die band op die mij voor ogen staat. Als je het online doet moet je het uiteraard ook goed doen. Maar je krijgt niet die gunfactor als je elkaar niet in de ogen kijkt.”
Privacy
We zijn er inmiddels aan gewend dat door Facebook en Google gegevens van alles en iedereen toegankelijk zijn. Maar dit kan ook een voordeel zijn. Juist door de techniek weten we nu meer van de doelgroep. Dit kan helpen het persoonlijke contact persoonlijker te maken. Langzaamaan zal de verschuiving optreden van massa naar het individu. Dit is een erg belangrijke ontwikkeling. Ook innovatie en flexibiliteit zijn van belang. Kleine start-ups moeten zich op een andere manier kunnen ontwikkelen om te overleven tussen de logge corperates. “De hele business zal zich gaan bewegen naar meer een op een contact” denkt Vincent van der Graaf, online consultant en directeur van Clickvin. Kortom, indrukwekkende vooruitzichten.
Lees het hele artikel hier.