Bij de start van haar jaarlijkse bewustwordingscampagne Alert Online merkt de overheid op dat Nederlanders onder meer te weinig sterke wachtwoorden gebruiken.
“Nederlanders zijn zich steeds beter bewust van de risico’s die we lopen in het cyberdomein”, meldt het ministerie van Veiligheid en Justitie maandag. Het ministerie keek samen met onderzoeksbureau Gfk naar het online gedrag van Nederlanders.
Volgens de overheid valt er nog winst te behalen op de gebieden van het omgaan met openbare wifi-verbindingen, het maken van back-ups en veilige wachtwoorden.
Zo gebruikt ‘een minderheid’ van de Nederlanders volgens het ministerie een wachtwoord met twaalf of meer tekens. Een langer wachtwoord is moeilijker te kraken. Ook wordt het wachtwoord van computers slechts door een minderheid elke drie maanden gewijzigd.
VPN en tweestaps-authenticatie
Daarnaast wijst het ministerie Nederlanders erop te letten niet zomaar elk open wifi-netwerk te gaan. De overheid raadt aan om automatisch gebruik van publieke hotspots op hun telefoon uit te schakelen, en bij gebruik van gratis wifi VPN te gebruiken.
VPN versleutelt de internetverbinding, zodat onder meer andere gebruikers van hetzelfde wifi-netwerk niet kunnen inzien wat er via die verbinding gebeurt.
Daarnaast raadt de overheid het gebruik van tweestaps-authenticatie aan. Daarbij moet naast het wachtwoord bijvoorbeeld een eenmalig te gebruiken tweede code worden ingevuld.
Ook zou slechts de helft van de Nederlanders een back-up maken van zijn bestanden. De overheid raadt aan minstens maandelijks een kopie van bestanden te maken, en los van de computer te bewaren.
Online gedrag
Naast het beveiligen van hun verbinding en het gebruik van verschillende veilige wachtwoorden kunnen Nederlanders volgens de overheid nog meer doen om hun online veiligheid te vergroten.
Zo zegt een derde van de ondervraagden in het onderzoek met Gfk niet te controleren of de url van de site die zij bezoeken wel de juiste is, en bovendien beveiligd. Via onbeveiligde nep-verbindingen met bijvoorbeeld banken kan mensen geld afhandig worden gemaakt.
Wel zijn Nederlanders alerter geworden op phishing-mails, waarin namens onder meer banken en verzekeraars wordt gevraagd gegevens door te sturen of op malafide links te klikken.
Bron: Nu.nl