Gaat u binnenkort op reis voor zaken of privé? Als u uw smartphone of tablet meeneemt, is het raadzaam om goed op te passen voor een gevaarlijke bankrover: mobiel internetten in het buitenland. Wij brengen u graag op de hoogte over de manier waarop telefonie aanbieders u willen behoeden voor het plunderen van uw bankrekening.
Mobiel internetverbruik op uw smartphone
Wanneer u in het buitenland gebruik maakt van mobiel internet, betaalt u vandaag de dag gemiddeld zo’n €3,50 per MB. Per dag kan dit oplopen tot zo’n €35,- per dag. Deze kosten worden aan het eind van de maand in rekening gebracht. Zeker wanneer u er nooit echt erg in hebt gehad, kan dit zorgen voor een zogenaamde ‘billshock’. De Europese Unie doet er alles aan om deze shock zo veel mogelijk te voorkomen door de nodige wet- en regelgeving op te leggen bij de aanbieders van telefonie mobiel datanetwerk.
Verbruiksplafond binnen Europa
De Europese Unie verplicht telefonie leveranciers om klanten die in één maand meer dan €50,- (exclusief BTW) aan internetverkeer binnen de EU verbruiken, uit voorzorg af te sluiten van het internet. Dit ter voorkoming van een billshock: een buitengewoon hoge telefoonrekening, als gevolg van de hoge tarieven voor internetverbruik in het buitenland.
De regelgeving zegt dat klanten die toch voor meer dan €50,- (exclusief BTW) aan data willen gebruiken, een SMS moeten sturen om weer toegang tot het internet te krijgen. Om klanten op dit plafond van €50,- (exclusief BTW) te wijzen ontvangt de klant een billshock SMS.
Vandaag de dag is het verbruiksplafond alleen ingesteld voor landen binnen Europa. Er wordt hard gewerkt om het verbruiksplafond ook te realiseren in de landen buiten Europa.
Billshock SMS uitzetten? Dit zijn de gevolgen
Wanneer u wenst geen billshock SMS te ontvangen, kunt u deze zelf uitschakelen. Door het uitzetten van deze SMS, wordt er in geen enkel geval meer een melding over de hoeveelheid dataverbruik in het buitenland naar u gestuurd. Houdt er dan wel rekening mee dat dit kan leiden tot een hoog dataverbruik en een hoge rekening,
De aanbieder van het mobiele datanetwerk is na het deactiveren van de billshock SMS op geen enkele wijze verantwoordelijk of aansprakelijk voor door de klant gemaakte kosten die voortvloeien uit dataverbruik in het buitenland. Door de billshock SMS uit te zetten, accepteert u de volledige verantwoordelijkheid voor deze kosten en doet u afstand van het recht om bezwaar te maken tegen deze kosten.
Wenst u meer informatie te ontvangen over de billshock SMS of mobiel internetverbruik binnen de EU? Neem dan contact op met Mirage!
Update: 11/02/2020