Vervelend hè? Spam? Ondanks dat u een goede spamfilter heeft, sluipt er af en toe nog wel eens, zowel zakelijk als privé, een ongewenste e-mail uw e-mail inbox binnen. Mirage ICT services geeft u enkele tips om dit te voorkomen.
- Gebruik een spamfilter op uw computer. Wij bieden u effectieve spamfilters aan dat spam filtert nog voordat de e-mail in uw mailbox terecht komt.
- Laat niet zomaar uw e-mailadres achter op forums en weblogs. ‘Versleutel’ uw e-mailadres als het wel nodig is, bijvoorbeeld ‘leoAPENSTAARTJEmiragepuntnl’. Wees voorzichtig met schrijfwijzen als ‘leo[at]mirage.nl’. Spammers verzamelen e-mailadressen via websites en forums en begrijpen inmiddels dit soort truukjes!
- Neem twee e-mailadressen: gebruik er eentje voor privégebruik en één voor forums en andere websites waar u zich aan moet melden. Als het publieke e-mailadres teveel spam begint binnen te krijgen, neemt u gewoon een nieuw e-mailadres en laat u het oude vervallen.
- Moet u uw e-mailadres op een website achterlaten om u te kunnen registreren (een veel gebruikte methode om e-mailadressen te verzamelen), gebruik dan bij voorkeur een gratis en tijdelijk (wegwerp) e-mailadres.
- Open NOOIT spammail. Opent u deze mail wel, dan loopt u het risico dat door een code in het bericht de spammer te weten komt dat u de boodschap ontvangen hebt. Verwijder spammail daarom zonder te openen. Schakel om die reden bovendien het ‘Leesvenster’ (‘Autopreview’) van Outlook of ‘Voorbeeldvenster weergeven’ in Outlook Express uit.
- Ga nooit in op advertenties in spammail, hoe aantrekkelijk het soms ook lijkt!
- Beantwoord spammail überhaupt nooit, want dan weet de afzender dat uw e-mailadres in gebruik is. De hoeveelheid spam wordt dan alleen maar groter. Dat geldt ook voor de link “afmelden” die soms in spammail staat. Wees ook zuinig met het instellen van een ‘automatisch antwoord bij afwezigheid’ (ook wel auto-responder genoemd). Immers, de spammer krijgt dit automatische bericht ook.
- Stuur niet zomaar kettingbrieven per e-mail door. Het gaat bij kettingbrieven vaak om een vorm van protestmail, bijvoorbeeld in verband met hulpbehoevende mensen. Als u dit soort e-mail doorstuurt via Doorsturen (Autoforward) blijven alle e-mailadressen waarnaar de protestmail eerder is gestuurd, in de e-mail staan. Vroeg of laat krijgt een spammer deze goedbedoelde e-mail ook en heeft dan in één klap een heleboel e-mailadressen in bezit.
U kunt ook op andere manieren toch meewerken aan het protest. Zo kunt u bijvoorbeeld de eigenlijk tekst van het protest kopiëren en deze in een nieuwe e-mail plakken. Vervolgens verzendt u de e-mail naar uw vrienden en kennissen door hun e-mailadressen niet in het AAN-vak, maar in het BCC-vak in te voeren. BCC staat voor Blind Carbon Copy. - Doe aangifte van spam van Nederlandse bedrijven via www.spamklacht.nl, een website van toezichthouder OPTA. Spam van bedrijven buiten Nederland kunt u melden bij SpamCop op spamcop.net. Deze organisatie analyseert het spambericht en stuurt een klacht naar de provider die op kan treden tegen de spammer. U kunt ook zelf de herkomst van een spambericht achterhalen. Dit doet u door de e-mail headers van het bericht van onderen naar boven te lezen. Het lezen van de deze headers is een nauwkeurig klusje om de werkelijke afzender te herleiden. Internetprovider XS4ALL wijdt een pagina aan het lezen van headers.
Bron: tipstegenspam.nl