Ondernemers maken allemaal gebruik van direct e-mail, sociale media en gedrukte advertenties met een bepaald doel. Of dit nu salesgericht is, of communicatieve doeleinden heeft. Toch gaat er niets boven het verzenden van een ouderwetse e-mail om met uw relaties en klanten in contact te komen. Het versturen van een e-mail is dé manier om een dialoog te ontwikkelen. Echter, zijn er verschillende typen e-mail die u kunt versturen. De één werkt vaak beter dan de ander. Mirage bespreek acht verschillende soorten e-mails die geschikt zijn om naar uw klanten te versturen.
Form submission e-mails
Deze mails worden ook wel ‘bedank e-mails’ genoemd. Het is een e-mail die verzonden wordt na het invullen van formulieren op bijvoorbeeld een website of het plaatsen van een bestelling via een webshop. Het is voor bezoekers van een website fijn om te weten dat bepaalde persoonsgegevens in goede orde ontvangen zijn en wat er met deze gegevens gedaan wordt. Daar dienen de form submission e-mails voor.
Welcome e-mails
Dit type e-mail kunt u zien als het begin van een relatie met uw klant. Het is dan ook zaak om meteen bij het eerste contact een goede indruk te maken. Gebruik hiervoor vriendelijke taal met een persoonlijke touch. Een voorbeeld van een welcome e-mail is bijvoorbeeld de e-mail die klanten ontvangen om het opgegeven e-mailadres te bevestigen en hen te bedanken voor het feit dat zij contact opnemen met uw onderneming. Het is zaak om deze e-mail kort en krachtig te houden met een grote call-to-action.
Promotional e-mails
Het woord zegt het eigenlijk al: dit zijn e-mails die dienen ter promotie van uw onderneming, product of dienst. Deze e-mails worden op regelmatige basis verzonden naar een groot adressenbestand. Het is van belang om deze e-mail zo creatief mogelijk vorm te geven. Wat tevens goed werkt is het communiceren van een kortingscode of het toevoegen van grote call-to-action buttons.
Dedicated e-mails
Dit zijn eenmalige e-mails, los van uw gebruikelijke campagnes. Houd deze zo relevant mogelijk voor uw klanten en zorg dat deze in lijn lopen met de overige communicatie vanuit uw onderneming. Houd het professioneel. Deze e-mails zijn bedoeld om iets specifieks te benadrukken, dus mogen ze best een beetje opvallen in de mailbox.
Lead nurturing e-mails
Deze e-mails helpen u bij het segmenteren van uw doelgroep. Door gebruik te maken van business intelligence kunt u patronen herkennen en interesses van klanten monitoren. Vervolgens kunt u uw e-mails hierop aanpassen. Deze e-mails dienen als een eenvoudige en vriendelijke manier om uw klanten te leiden naar iets wat hen interesseert.
Newsletter e-mails
Contentmarketing is een van de beste manieren om naamsbekendheid onder je doelgroep te vergroten. Als onderdeel van contentmarketing kunt u inzetten op Newsletter e-mails. Deze nieuwsbrieven kunnen op zichzelf staande stukjes contentmarketing zijn, of dienen ter promotie van andere gepubliceerde content in de vorm van blogs, sociale media of andere website informatie die u wil promoten.
Transactional e-mails
Deze e-mails dienen ter bevestiging van een recente activiteit of aankoop van uw websitegebruiker. Vanwege het feit dat er voor deze e-mails specifieke richtlijnen zijn, mogen deze e-mails geen marketinguitingen bevatten. Daarnaast is het zaak om ervoor te zorgen dat deze e-mails duidelijk zijn en beknopte kennis bieden aan de lezer.
Co-marketing e-mails
Deze e-mails zijn bedoeld voor samenwerkingen met een andere partij, bijvoorbeeld met een andere onderneming. U bundelt dan de krachten om een speciale actie, een product of een dienst extra onder de aandacht te brengen bij een grotere klantenkring. Deze e-mails zijn bij uitstek geschikt om een eventuele nieuwe doelgroep aan te trekken.
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig met uw e-mailoplossing(en)? Mirage kan u hierbij helpen! Neem hiervoor contact met ons op.
Update: 26/06/2020