Online bedrijven weten steeds meer en houden ook nog eens alle data bij van uw zoekmachine-termen tot facebook-likes. Er gaan zelfs geruchten de ronde dat Facebook technologie onderzoekt dat bijhoudt waar uw ogen blijven hangen en welke gezichtsuitdrukking daarbij hoort. Mirage zag bij de Consumentenbond een aantal tips om uw online privacy iets beter te beschermen.
1: Gebruik een alternatief voor Google
Door algoritmes toe te passen op zoektermen die u gebruikt (social engineering; zie ons artikel van 31 mei jl.) weten ze steeds beter wie u bent of welk profiel bij u hoort. Probeer daarom altijd anoniem te surfen of gebruik de alternatieven Startpage.com en DuckDuckGo.com.
2: Mijd Facebook liever
Als u het toch wilt gebruiken, log dan uit na gebruik van de website, anders volgt de website u op de voet op alle andere websites. En het is heel eenvoudig om uw Facebook account te gebruiken bij andere diensten, maar hiermee geeft u Facebook wel heel veel informatie. Dus gebruik bij voorkeur altijd een eigen account met uiteraard een uniek of onbelangrijk wachtwoord, zeker niet het wachtwoord wat u bijvoorbeeld ook voor DigiD gebruikt.
3: Log altijd uit
Log niet alleen uit na u bezoek bij Facebook of Google maar bij elke website waar u moet inloggen.
4: Verwijder regelmatig cookies en de zoekgeschiedenis
Verwijder om de zoveel tijd de cookies. Dit zorgt ervoor dat stiekeme cookies niet blijven hangen. Zo blijven uw voetstappen op het web iets minder lang zichtbaar. En schakel in uw browser instellingen de ‘third party cookies’ uit.
5: Installeer een goede adblocker
Een goede adblocker zorgt er voor dat website niet automatische tracking cookies kunnen plaatsen op uw computer.
Nog meer vragen over uw online privacy? Neem contact op met Mirage!
(Bron: consumentenbond)